Thursday, May 20, 2010

PENGHAYATAN

Bismillahirrahmanirahim...

"Segala Kebesaran dan Kepujian adalah untuk Allah sebanyak-banyaknya.
Maha Suci Allah setiap pagi dan petang.
Aku menghadapkan mukaku kepada (Tuhan) yang menjadikan langit dan bumi,
dengan keadaan tunduk menyerah diri dan bukannya aku termasuk dalam golongan orang musyrik.
Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah Semesta Alam.
Tiada sekutu bagi-Nya kerana itu aku rela diperintah dan aku ini adalah termasuk dalam golongan orang Islam."

Marilah kita sama-sama menghayati erti doa iftitah di atas, doa yang dibaca pada awal permulaan solat dengan sebenar-benar penghayatan dan pemahaman. Walaupun membaca doa iftitah sunat tuntutannya, namun saya dengan sukacitanya menggalakkan sahabat-sahabat Muslimin serta diri saya sendiri untuk sentiasa mengamalkan pembacaan doa tersebut dalam solat.

Dalam doa tersebut, terkandung janji dan taat setia kita kepada Allah SWT bahawa solat, ibadat, hidup dan mati kita hanyalah untuk-Nya. Jelas bahawa matlamat hidup kita sebenarnya hanyalah kerana dan untuk Allah SWT. Membacanya dalam solat serta memahami maksudnya, insyaAllah kita akan lebih khusyuk dalam solat dan solat juga akan menjadi lebih berkualiti.

Jika janji kita kepada Allah itu dipegang betul-betul dan diterjemahkan ke dalam kehidupan melalui amalan seharian kita, percayalah yang kita akan lebih ikhlas dalam mengerjakannya. Segala bentuk pekerjaan sama ada ibadah khusus atau ibadah umum akan dilakukan semata-mata kerana Allah SWT.

Di samping itu, tanya hati anda, berfikir dengan akal, di manakah kedudukan kita sekarang ini? Marilah kita bersama-sama memahami tujuan kehidupan ini. Menjadi hamba-Nya yang patuh dan taat. Menjadi khalifah yang amanah dan jujur. Semoga kita beroleh ketenangan jiwa sebagaimana yang difirmankan oleh Allah yang bermaksud:

"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhaiNya." (Al-Fajr: 27–28)

No comments:

Post a Comment