Monday, May 10, 2010

PROF.MADYA DR.ABDUL RASHID AHMAD MENINGGAL DI PPUM PADA 8/5/2010 JAM 4.40PM

Pada hari sabtu lepas,habis kenduri kawen kawan saya,saya gerak ke kl.Esok hari ahad saya ada kelas di Akademi Pengajian Islam UM (APIUM). Dalam perjalanan saya ke KL dengan menaiki bas central saya dapat satu panggilan telefon dari sahabat saya yang mengatakan pensyarah saya iaitu Prof.Madya Dr.Abdul Rashid Ahmad telah kembali ke rahmatullah pada pukul 4.40 petang di Pusat Perubatan Universiti Malaya. Terkejut dapat berita tersebut,ramai kawan2 bertanya di mana rumah ustaz dan mereka mahu menziarahi.

Keesoknya harinya(Ahad),paginya ada kelas bahasa arab.Saya sepakat dengan kawan-kawan mahu peri rumah arwah sama-sama.Ada kawan lain sudah pergi awal.Ustaz yang ajar kami bahasa arab terkejut dengan berita tersebut,tidak tahu ustaz rashid sudah tiada.Ustaz cakap masuk kelas sekejap belajar sedikit.Dalam kelas arab perasaan saya xtentu hala asyik tengok jam sebab xsabar nak pergi rumah arwah ustaz rashid.Tepat pukul 9 pagi,saya dan kawan-kawan yang lain terus bergerak ke rumah arwah ustaz rashid di Batu 9,Hulu Langat.Dalam perjalanan ke rumah arwah kami tersesat jalan,terlajak ke depan.Terpaksa patah balik belakang semula.Alhamdulillah,selamat sampai ke rumah arwah ustaz rashid.Sampai Ke rumah arwah saya dan kawan-kawan terus melawat jenazah.Ramai tetamu yang hadir termasuk pensyarah-pensyarah di APIUM.Bersalaman dengan mereka.Pukul 10 pagi jenazah ustaz rashid dibawa ke masjid dengan menaiki kereta jenazah untuk di sembahyangkan.Ramai tetamu mengiringi jenazah ke masjid.Ustaz Fauzi Deraman mengetuai jadi imam solat jenazah.

Pukul 10.30 pagi jenazah ustaz rashid terus di bawa ke tanah perkuburan upacara pengebumian.Saya lihat dari dekat jenazah ustaz rashid di bawa masuk ke dalam liang lahad.Alhamdulillah habis semua pengebumian,bacaan talkin yang dibaca oleh imam masjid..Tak lama kemudian hujan lebat membasahi di Hulu Langat..Syukur padamu Ya Allah..Semoga rohnya dicucuhi rahmat dan ditempatkan para-para solihin..Al-Fatihah..

Jasamu tak akan saya lupakan sampai bila-bila.Terima kasih ustaz kerana mengajar kami selama ini..Saya dan kawan-kawan akan tetap kenang sampai bila-bila..

No comments:

Post a Comment