Wednesday, March 24, 2010

HAJI DAN UMRAH BUKAN KERANA ALLAH S.W.T.

Daripada Anas bin Malik r.a. berkata,telah bersabda Rasulullah S.A.W. :Akan datang ke atas manusia suatu zaman dimana ketika itu orang kaya mengerjakan ibadat haji untuk makan angin dan oranag yang mempunyai pendapatan sederhana untuk berniaga,dan para ulama kerana riak dan sum’ah manakala orang yang fakir pula mengerjakan haji kerana sambil meminta-minta”

H.R.IBNUL JAUZIL di dalam MUTSIRUL GHARAM

KETERANGAN

Di akhir zaman ramai orang-orang yang menyalahgunakan tujuan ibadat yang sepatutnya hanya untuk mencari keredhaan Allah S.W.T. Ini jelas kerana ramai orang-orang kaya pergi ke Mekah bukan untuk beribadat tetapi hanyalah untuk makan angin. Mungkin ada orang yang pergi ke Mekah setiap tahun tetapi jiwa mereka tetap tidak berubah menjadi hamba Allah yang soleh. Manakala orang berpendapatan pertengahan pula pergi ke Mekah sambil berniaga dan mencari keuntungan dan para ustaz pula pergi ke Mekal untuk dikatakan sudah sekian kalinya ia pergi ke sana. Tidak ketinggalan pula orang yang kafir juga pergi ke Mekah tapi dengan niat untuk meminta-minta.

Dalam hal yang seperti ini Abdullah bin Mas’ud pernah berkata : Di akhir zaman nanti banyak orang kaya yang pergi ke Mekah tanpa suatu sebab (tujuan syarie). Perjalanan mereka ke sana menjadi mudah sekali dan rezekipun melimpah ruah. Malangnya mereka kembali dari Mekah dengan tangan kosong. Tidak ada pahala atau ganjaran mereka dapatkan.

Ibadat haji sudah terpesong,

dari tujuan yang sangat garang,

orang kaya hanya melancong,

orang yang miskin mencari untung.


Setiap tahun pergi ke Mekah,

wang dibelanja melimpah ruah,

jiran yang miskin di sebelah rumah,

tidak dibantu tak ambil kisah.

No comments:

Post a Comment