Saturday, January 30, 2010

Baru dua kali turun gelanggang badminton

Permula yang baik bagi tahun 2010,sekian lama juga la saya menyepi acara sukan badminton..kalo xsilap last saya main badminton sebelum puasa tahun lepas..start minggu ni saya main badminton di dewan badminton kg.lebu..dari rumah saya lebih kurang 10minit..ni pertama kali saya bermain di situ..selalu saya main di dewan Lurah Bilut..bertukar angin pulak..insyaallah minggu depan nak start semula main di Lurah Bilut jumpa team lama..sukan badminton ni memang sebati dengan jiwa saya.zaman sekolah dulu saya ada jurulatih badminton,saya panggil dia Uncle Lim.Dari situ saya berlatih dengan dia..xsilap saya,saya mula berlatih dengan dia ketika umur saya 14tahun.masa tu memang saya memang sangat suka dengan badminton.Seminggu 4@5kali saya akan pergi ke Kelab Belia Bentong untuk berlatih dengan dia.

Kebanyakkan yang berlatih di situ ramai anak2 cina..dari umur 4tahun sampai remaja.anak india dan melayu sedikit sahaja yang berlatih disitu.saya akui perasaan gugup ketika berlatih pasti ada.yela.ramai budak cina tengok kita berlatih..masa tu saya baru berjinak2 dengan badminton..Dalam seminggu saya berlatih di Kleab Belia 4@5 kali seminggu..semangat ketika berkoba-koba.dalam fikiran saya ketika itu,xkan anak melayu xboleh main badminton..asyik anak cina jer main,jeles pun ada juga..dari situ saya berlatih bersungguh-sungguh..nasib baik la ada kawan saya budak melayu junior saya ketika sekolah jadi rakan sepelatih.hari2 saya berlatih xkira di dewan sekolah atau pun di asrama.Habis prape & ngaji petang saya curi keluar asrama semata-mata mahu berlatih badminton..saya pastikan sebelum magrib saya kene pulang ke asrama.nasib baik sekolah dekat dengan bandar.

Alhamdulillah,berkat kesabaran saya berlatih akhirnya saya pandai juga main badminton dengan baik dan masuk team A.kira masuk team hebat2 belaka.yang berlatih disitu kebanyakkan pernah wakil pahang acara badminton..Daerah Bentong acara Badminton cukup terkenal di Peringkat Negeri Pahang dan banyak kali muncul juara..dapat juga merasa saya berlatih bersama dengan permain2 terbaik pahang dan menimba ilmu dengan diaorang..mula-mula berlaja tu memang la rasa xseronok kerana belajar teknik2 bermain,pegang reket dengan betol dan macam2 lagi..tapi berbaloi..

Kalo bab reket ni,saya banyak perhabiskan duit dengan membeli reket dan bulu tangkis.duit biasiswa BKP saya beli reket.kalo saya kumpul semula reket2 yang ada sekarang rasa2 lebih seribu ringgit dah perhabiskan untuk reket sahaja belum masuk dengan bulu tangkis dan lain2 lagi..orang kata dah minat nak buat macam mana kan..zaman sekolah dulu memang aktif dengan badminton,lawan peringkat MSSD Bentong..acara saya masuk perseorangan dan bergu..pernah jadi johan bergu tertutup sekolah.Di Bentong ni ramai yang hebat2 dalam sukan Badminton,nak menang tu memang payah la.Ingat lagi,saya dulu selalu main badminton dengan abang2 polis Bentong.Habis saya berlatih badminton mesti diaorang ajak main sama2..cara diaorang main cukup hebat.tahun lepas saya pergi ke kedai telepon untuk beli topun ada budak cina lelaki tegur saya,dia cakap dah xmain badminton ke?terkejut saya dibuatnya..dia masih ingat saya..kami berlatih bersama-sama.lawan badminton pun sama2..dia cakap kalo free2 datang la kelab belia boleh main semula..saya balas dengan senyuman..saya harap lepas ni.saya nak aktif semula dalam sukan badminton,bukan nak masuk pertandingan.cuma nak jaga kesihatan badan..keseluruhannya sukan badminton ni,memang sebati dengan jiwa saya dan tidak dapat dipisahkan..kalo nak cerita tentang pengalaman dengan sukan badminton ni memang panjang..cukup la sekadar imbas kembali detik kegemilangan saya ketika berlatih badminton.banyak kenangan manis yang tidak dapat di lupakan.

No comments:

Post a Comment