Tuesday, January 19, 2010

Cerita Betul Facebook

Setiaphari,hampir 70 juta pengguna login bagi melihat profil teman-teman mereka dengan peningkatan pengguna sebanyak 150 ribu orang setiap hari. Facebook menerima lebih daripada 14 juta foto yang diupload setiap hari dan angka ini terus meningkat.

Siapa sangka tokoh di sebalik kejayaan facebook adalah seorang mahasiswa yang bermasalah di Harvard University. Hebat lagi,seperti kisah para tokoh pelopor software lain yang bermula dari garaj, Facebook dibangunkan dan ditulis sendiri dari bilik asrama. Kini,Mark Zuckerberg adalah CEO Facebook yang berusia 24tahun!

Namun,kejayaan Mark dan Facebook tidak berlaku dalam sekelip mata. Beberapa tahun diperlukan bagi memecah idea merancang konsep pemasaran. Kini,Facebook menjadi sebuah laman web jaringan sosial yang berjaya mengatasi laman web jaringan sosial yang lain. Unggul sari segi aplikasi dan kemudahan penggunaannya membuatkan orang mengadap depan komputer berjam-jam lamanya.

Facebook sudah menjadi satu fenomena. Laman social networking ini bukan sekadar dikenali di kalangan remaja dan golongan muda, malah semua orang kini sudah mula mendekati Facebook.

Fenomena laman social networking yang menghubungkan seorang induvidu dengan individu lain bukan sesuatu yang baru. Sebelum Facebook, sudah ada laman sosial seperti Friendster, Myspace, Hi5, dan sebagainya. Laman ini berfungsi dengan cara yabg sama, iaitu menghubungkan setiap individu yang tidak mungkin dapat disatukan di dunia nyata ke dunia satu media dengan bantuan capaian internet. Seterusnya,media ini mewujudkan jaringan sosial yang luas dalam satu laman web.

Hingga kini dicatatkan kira-kira 57 juta ahli Facebook yang online pada setiap hari dan bilangannya semakin bertambah setiap hari. Di malaysia pengguna laman web sosial Facebook mencecah 2.7 juta orang dan ke 18 dunia yang paling aktif update status setiap hari. Jadi,gunakanlah laman web Facebook sebaik yang mungkin.selain dapat mengumpul kawan2 lama..dapat juga berkenalan dengan kawan2 baru.

Kepada sahabat2 yang nak tahu lebih detail tentang Facbook boleh la dapat buku tentang Cerita Betul Facebook..Menbongkar Cerita di Sebalik Kemasyuran Facebook.Keluaran PTS.

Sekian,selamat membaca..

No comments:

Post a Comment