Wednesday, January 13, 2010

Kelas mengaji Ustaz Syafie


Alhamdulillah pada 9.1.2010 ,kelas mengaji kelas Ustaz Syafie diadakan di Masjid Mempaga..kelas mengaji diadakan 2minggu sekali setiap hari sabtu malam ahad..Dah lama saya tak pergi kelas mengaji ust syafie,ye la setiap hujung minggu saya sebuk dengan kuliah di UM..ni pun cuti semester dapatlah pergi kelas mengaji dia..dah lama xjumpa dengan guru mengaji saya ni.cadang hari raya hari pose tahun lepas nak pergi rumah dia tapi banyak program sana sini,tak dapat nak jumpa.Pada malam tu,seramai 14orang datang mengaji dengan ustaz..alhamdulillah ramai,sebelum ni xramai yang datang dalam 4,5orang sahaja..yang datang semua yang berumur..sayang sekali golongan remaja macam saya tak ada yang mahu mengikuti..cukup kecewa..Pada malam tu juga,ada pasar malam..sayangnya ramai pergi ke pasar malam..tapi ada ustaz felda umum pada solat jumaat pasal kelas mengaji ni tapi tu la...kalo bab mengaji ni banyak lari..sekurangnya ada guru mengaji ni boleh la kita baca depan dia,apa kesalahan dia tegur..susah btoi nak ubah sikap pemikiran orang-orang difelda..kalo bab komen no 1..baca xbtoi la,xsedap la..padahal diri sendiri banyak yang xbetoi..huhuhu..kelas mengaji pada malam tu habis pada pukul 9.40pm...memang seronok sekali..
Belajar dengan ust syafie bukan calang-calang orang..dia berupakan Qari Malaysia,kalo xsilap pada tahun 2006..dapat tempat ke 3 Peringkat Antarabangsa..saya mengaji dengan dia dari kecil lagi..saya akui masa saya kecil dulu dia cukup garang dalam bab mengaji ni..kecut perut dibuatnya..dia marah bukan kerana benci tetapi supaya suruh kita jadi pandai..berlajar tahfiz di Temerloh dengan ust syafie juga..ketika itu umur saya 11&12tahun..selama 2tahun saya belajar dengan dia..alhamdulillah biarpun xmenghabiskan 30juz quran tapi banyak juga la saya dah menghafalnya..kelas tahfiz di Temerloh pada hari Sabtu sahaja..Felda sapot pengangkutan pergi dan balik..perasaan gugup bila baca dihadapan ustaz syafie memang ada..maklum la dah lama xbaca depan dia..ramai anak-anak murid ustaz yang belajar tahfiz dulu semuanya berjaya dalam kerjaya masing-masing..ada yang jadi Al-Hafiz,engineer,arkitek,guru dan lain-lain lagi.saya sebagai anak murid ustaz mengucapkan terima kasih banyak-banyak kerana mengajar & mendidik saya tidak jemu..ilmu yang ustaz berikan insyaallah saya gunakan dengan sebaiknya..pengorbanan seorang ustaz tidak akan saya lupa sampai bila-bila..nilah kenangan manis sya belajar mengaji dengan ustaz syafie..


No comments:

Post a Comment