Sunday, February 14, 2010

ISLAM KEMBALI DAGANG

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata : Bersabda Rasulullah S.A.W. "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing."

H.R.MUSLIM

KETERANGAN

Islam mula tersebar di Mekah dengan keadaan yang sangat asing dan dagang. Sangat sedikit penganut dan pendudkungnya kalau dibandingkan dengan penentangannya. Kemudian setelah Islam tersebar ke seluruh pelusuk dunia, Islam kembali asing dan di rasa ganjil dari pandangan dunia,bahkan dari pandangan orang Islam sendiri. Sebahagian orang Islam merasa ganjil dan pelik melihat orang Islam yang Iltizam dengan Islam dan cuba mengamalkan tuntutan Islam yang sebenar.

Seorang yang iltizam dengan Islam dipandang sepi oleh masyarakat dan terlalu susah untuk diterima sebagai individu yang sihat. Contohnya kalu ada sesuatu program kemasyarakatan kemudian masuk waktu sembahyang,tiba-tiba ada seorang yang meminta diri untuk menunaikan sembahyang,maka tindakan itu dianggap tidak sopan dan kurang wajar. Sedangkan orang yang tidak bersembahyang sambil bersenda-senda ketika orang lain bersembahyang tidak dianggap sebagai perbuatan yang salah dan terkutuk.

Begitulah seterusnya nasib Islam diakhir zaman. Ia akan terasing dan tersisih dari masyarakat,bahkan tersisih dari pandangan orang Islam sendiri yang mengaku sebagai umat Islam dan marah apabila dikatakan yang dia bukan orang Islam.

Nasib agama di akhir zaman,
kembali asing dari pandangan,
ramailah orang yang sudah lupakan,
rukun Islam dan rukun Iman.

Wahai ke mana arah tujuan,
bila agama sudah lupakan,
marilah kita cuba hidupkan,
sunah junjungan syariat Tuhan.

No comments:

Post a Comment